söndag 15 mars 2015

Sexjournalen


I Sexjournalen berättar unga kvinnor på ett ärligt och uppriktigt sätt om sin lust och sin njutning. Övergrepp och våld får stå tillbaka för kåthet och knapplösa knull, skriver Hanna Jedvik (GP 15 mars) 




Genre: Sakprosa
Författare: Red Karolina Hansson och Elina Pahnke
Titel: Sexjournalen
Förlag: Leopard Förlag

Först tänker jag att jag har läst och hört det här så många gånger förut. Det här med att ge unga tjejer olika bilder av kvinnlig sexualitet och lust och att spräcka normen om kvinnan som ett passivt sexuellt objekt.
Sen läser jag Elinas berättelse om sin nykläckta och kåta femtonåriga upptäckarglädje och lycka över sina sexuella erövringar. Jag läser om Magdalenas minne av en sensuell upplevelse på en fotbollsplan i villaområdet. Och om Tova som beskriver den oslagbara känslan av kontroll som hon får av dominantsex, både av att ge och att få. Sen rullar det på genom de fyrtio unga kvinnornas olika personliga perspektiv och jag inser: nej jag har inte läst detta förut.

Jag har inte läst en bok där unga kvinnor ges plats att berätta om sin lust och sin njutning på ett ärligt och uppriktigt sätt och där övergrepp och våld får stå tillbaka för kåthet och knapplösa knull.
Inte för att våldet och rädslan för övergrepp inte är en realitet för unga tjejer – utan för att sexuellt våld inte har någonting med tjejers sexualitet att göra. Det har bokens redaktörer Karolina Hansson och Elina Plahnke greppat och därför valt att sammanställa denna antologi för att kompensera för grundskolans sexualundervisning som allt för ofta låter killarna veta att de är sexuella varelser medan tjejerna ska lära sig att akta sig.

Sexjournalen skissas en annan, mer trovärdig och samtida bild av unga kvinnors sexualitet fram, där kvinnor njuter och är tillfreds med sig själva. Därmed inte sagt att alla skribenter har en helt alltigenom lättsam relation till sex. Mellan bokpärmarna ryms även tankar kring sexuell orientering, asexualitet och att inte alltid längta till nästa ligg.
Sammantaget är Sexjournalen ett välbehövligt initiativ. Inte enbart som läsning för andra kvinnor. Den är dessutom ett viktigt samtidsdokument som hjälper till att skapa en vidgad syn på sex. För alla könsidentiteter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar