onsdag 22 juni 2016

Richard Mabey – Den helande naturen

Naturens läkande kraft står i centrum i Richard Mabeys bok. Hanna Jedvik hade dock väntat sig mer djupgående analys av fenomenet. (GP 21 Juni) 


SAKPROSA
Richard Mabey
Den helande naturen
Översättning: Maria Lindén
Constant Reader

Naturen har en helande kraft, hävdar en av Storbritanniens mest välkända naturskribenter Richard Mabey i sin nya bok Den helande naturen. Många är nog bekanta med tankegångarna om hur skogen, vidderna, fjällen och allt vårt vatten kan ha läkande krafter för den som är trasig i själen.

Jag som är uppvuxen med den svenska naturen och allemansrätten som en följeslagare i skog och mark vet att det just där som vi ofta samlar kraft, återhämtar oss och rensar tankarna när civilisationens stress och måsten tränger sig på. Därför har jag ganska höga förväntningar på de insikter om naturens funktion som en öppen psykiatrisk mottagning som Rickard Mabey ska komma med.

Det börjar lovande. Rickard Mabey berättare hur hans livsresa tog honom från svårt deprimerad, under en kortare period även hospitaliserad, tillbaka till livet. Detta med hjälp av små steg och barndomsvännen Naturen som en trygg famn att vila i.
Dessvärre blir det inte så värst mycket mer än så. Richard Mabey må vara väl så insatt i såväl flora som fauna och rabblar arter och djuriskt beteende sida upp och sida ner. Men där någonstans förlorar han mig.

Den självbiografiska berättelsen om sitt eget öde och sin psykiska ohälsa hamnar snabbt i periferin till förmån för smått pseudovetenskapliga teorier om människans kopplingar till naturen. Det för snarare tankarna till mysticism och magiskt tänkande än till vetenskapliga belägg. Något som faller påtagligt platt i en svensk kontext för mig som omgiven av begrepp som himlajord och änglamark och knappats behöver övertygas om moder jords storslagenhet.

Kanske har vis språklig briljans gått förlorat i översättningen, kanske är Richard Mabeys ostyriga berättande allt för mekaniskt för att riktigt få bäring som suger tag.
Oavsett lyckas han inte övertyga mig om vad det är med naturen som fängslar och helar honom. För även om jag förstår att, den gör det. Blir jag aldrig klar över hur eller varför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar